Brugernavn: Kodeord:     

Mazda Rx Club Denmark

Sponsorer
Glas med brændt klublogo. Tåler opvaskemaskine. Enkelte modeller er udsolgt. Henvendelse til Kasseren


Denne reklameplads
kan blive din :-)

Kontakt kassereren
vedr. evt. sponsorat.

Nyheder
Klubbens visioner fo...
Medlemmer Online
Kjeld Christensen 8 uger
Ole Nordholm10 uger
Nick Flora15 uger
Johnny Elkjær22 uger
Allan Jakobsen23 uger
Jeppe Marckmann32 uger
Jens Pedersen38 uger
Jørgen Bennike39 uger
Kent Barfred41 uger
Flemming Jørge...42 uger
Medlemmers projekter
Tilbage fra maler
Tilbage fra maler
Omlakering af min 7'er. Opdateret.5-4-2010
Seneste Annoncer
Artikelhierarki
Hovedside for artikler » Wankel » Livslang entusiasme med benzin i blodet.
Livslang entusiasme med benzin i blodet.



Livslang entusiasme med benzin i blodet.

Odder-knægten: Preben Kristoffersen fejrer i 2010 - næsten - guldbryllup med motorsporten på 4 hjul, og runder samtidig 31. januar et halvskarpt hjørne på: 65 år. Østjyden kan kaste tilbageblik på utallige oplevelser i ind- og udenlandske motorsportskonkurrencer.
Preben Kristoffersen tilhører anden generation af danske banesportskørere, som prægede frontresultaterne i ind- og udland efter etableringen af Jyllands-Ringen og Ring Djursland.
- Deltagelsen er altid foregået bag rattet, oplyser Preben K. - Det har bevirket alsidige oplevelser med både venstre- og højrestyrede biler. Jeg blev udlært som mekaniker tilbage i 1964, men en lærlinge-ugeløn på 35 kr. gav ikke store muligheder for at køre motorløb. Først efter den obligatoriske militærperiode startede jeg derfor op i bilorientering med en Morris Mini sammen med soldaterkammeraten: Tage Hermansen.
Kælenavnet: Preben K - er i øvrigt tildelt af den lidt yngre racing-kollega: Tom (K)ristensen.
- I 1969 blev jeg tilknyttet det berømte TEAM AUSTIN MINI i rallyregi, fortsætter Preben K. - Sammen med co-driveren: Bent Økjær blev indsatsen året efter kronet med mit første DM. I 1970 vender jeg også blikket mod asfalt- og jordbanerne. Jeg trak det længste strå omkring retten til en Austin Mini Cooper, som bliver stillet til rådighed af Roulunds Fabrikker i Odense.
Banebilen blev senere bygget om til rally, hvilket betød deltagelse i 1972-udgaven af det legendariske Int. Rallye Monte Carlo med Peter Singers i højresædet. Snekaos på bjergvejene bevirkede imidlertid, at danskerne ikke nåede hjem over målstregen i Monaco.
I 1973 skiftede Preben Kristoffersen til træk på baghjulene samt definitivt til baneløb. Med Ford i Odder som primus motor klargøres en Ford Capri GT, hvilket grundlægger østjydens DM nr. 2 i 1974 â?? på jordbane.
Herefter følger mange Porsche-sæsoner på asfalt. Deltagelsen i den heftige Gruppe 5 resulterede i to danske mesterskaber, hvilket foregik i Porsche 911 Carrera RS (1976) samt en endnu hurtigere Porsche Carrera RSR (1977).
- Motorsport har naturligt været halvdelen af mit liv, konstaterer Preben K. - I 1978 satsede jeg derfor fuldtids som professionel på VM for GT og sportsvogne med tyskeren: Eberhard Sindel som andenkører. Dette foregik i en Porsche 934 Turbo med 500 HK under motorhjelmen.
VM-sæsonen startede fornemt med en klassesejr i premiereløbet på Silverstone, men raceren bliver senere totalskadet på Misano i Italien:
- Resten af 1978 og frem til 1980 kørte jeg i en fabriksbygget BMW 320i, som gav mig flere gode resultater rundt omkring i Europa. 1981 betød herefter skifte til et nyt bilmærke: Mazda, hvor jeg fik kontrakt med den danske importør. Indsatsen blev kronet med mit femte DM (1983).
Sidst i firserne trappede Preben Kristoffersen ned på løbsaktiviteterne. Østjyden kørte dog stadig væk baneløb i en Mazda 323GT. Samarbejdet med Mazda betyder desuden, at Preben Kristoffersen etablerer bilforretning og autoværksted i Odder med hovedvægt på det japanske bilmærke.
Op gennem halvfemserne kribler det stadig væk i fingrene omkring nye udfordringer. Med inspiration fra gamle rally-kammerater hjemkøbes en Austin Mini Cooper â?? højrestyret i rallytrim - fra England. I pålidelighedsrally har den faste co-driver gennem de sidste 10 år været: Knud Hedegaard fra Horsens.


- Hovedideen i arrangementerne er gennemkørsel af etaper med en fastlagt gennemsnitshastighed, supplerer Knud Hedegaard. - I etaperne kan der desuden være indlagt orienteringsopgaver for at hæve sværhedsgraden. I al beskedenhed har vi bidt os fast i den danske TOP TI. Som bonus-effekt har vi desuden 7 gange haft mulighed for at køre Int. Rallye Monte Carlo Historique. Her får vi lejlighed til at køre de berømte bjergprøver i de franske alper, hvor de kuperede og snoede veje ofte byder på snesmattet og isglat underlag.
Næsten motorsports-guldbrylluppet og fødselsdagen festligholdes med en reception lørdag d. 6. februar 2010 (12.00-1700) på domicilet: MAZDA på Rønhøjvej 18 i Odder. Mini Club Danmark hædrer samtidig æresmedlemmet ved at komme forbi på Vintertræf med flere håndfulde Miniâ??er.



Med venlig hilsen
Preben Kristoffersen,
MAZDA Odder, Rønhøjvej 18,
8300 Odder.
Tlf.: 40 18 84 33.








Preben Kristoffersen (t.h.) og Tage Hermansen stillede til start i Rally Monte-Carlebo 1967 med en Morris Cooper S.









Preben Kristoffersen og Knud Hedegaard har bl.a. deltaget i 7 udgaver af Int. Rallye Monte Carlo Historique med deres højrestyrede Austin Mini Cooper.








Preben Kristoffersen kørt på næsten alle de europæiske top-motorbaner. Her i Porsche Carrera RSR på den belgiske Formel 1-circuit: Zolder.








Preben Kristoffersen huserede i 1978-80 med den fabriksbyggede 320i.








Preben Kristoffersen har scoret mange sejre og laurbærkranse gennem 45 år med motorsport.








Motorsport på 4 hjul har været det halve liv for Preben K (t.v.) stærkt sekunderet af mekaniker Preben Krstoffersen (t.h.).







Preben Kristoffersen har altid siddet bag rattet i styrthjelm og kørerdragt, hvilket er foregået i både venstre- og højrestyrede racere.
PHP-Fusion | GNU Affero | Copyright © rxclub.dk 2007-2018.