Brugernavn: Kodeord:     

Mazda Rx Club Denmark

Sponsorer
Glas med brændt klublogo. Tåler opvaskemaskine. Enkelte modeller er udsolgt. Henvendelse til Kasseren


Denne reklameplads
kan blive din :-)

Kontakt kassereren
vedr. evt. sponsorat.

Nyheder
Der er ikke oprettet nyheder endnu
Medlemmer Online
Jørgen Bennike 4 dage
Jens Pedersen 1 uge
Kjeld Christensen 1 uge
Bjoern Bagge 2 uger
Allan Jakobsen 4 uger
Nick Flora 5 uger
Jeppe Marckmann 6 uger
Jeanette North...18 uger
Ole Nordholm19 uger
Soren Herlev S...20 uger
Medlemmers projekter
Seneste Annoncer
Artikelhierarki
Hovedside for artikler » Wankel » Livslang entusiasme med benzin i blodet.
Livslang entusiasme med benzin i blodet.



Livslang entusiasme med benzin i blodet.

Odder-knægten: Preben Kristoffersen fejrer i 2010 - næsten - guldbryllup med motorsporten på 4 hjul, og runder samtidig 31. januar et halvskarpt hjørne på: 65 år. Østjyden kan kaste tilbageblik på utallige oplevelser i ind- og udenlandske motorsportskonkurrencer.
Preben Kristoffersen tilhører anden generation af danske banesportskørere, som prægede frontresultaterne i ind- og udland efter etableringen af Jyllands-Ringen og Ring Djursland.
- Deltagelsen er altid foregået bag rattet, oplyser Preben K. - Det har bevirket alsidige oplevelser med både venstre- og højrestyrede biler. Jeg blev udlært som mekaniker tilbage i 1964, men en lærlinge-ugeløn på 35 kr. gav ikke store muligheder for at køre motorløb. Først efter den obligatoriske militærperiode startede jeg derfor op i bilorientering med en Morris Mini sammen med soldaterkammeraten: Tage Hermansen.
Kælenavnet: Preben K - er i øvrigt tildelt af den lidt yngre racing-kollega: Tom (K)ristensen.
- I 1969 blev jeg tilknyttet det berømte TEAM AUSTIN MINI i rallyregi, fortsætter Preben K. - Sammen med co-driveren: Bent Økjær blev indsatsen året efter kronet med mit første DM. I 1970 vender jeg også blikket mod asfalt- og jordbanerne. Jeg trak det længste strå omkring retten til en Austin Mini Cooper, som bliver stillet til rådighed af Roulunds Fabrikker i Odense.
Banebilen blev senere bygget om til rally, hvilket betød deltagelse i 1972-udgaven af det legendariske Int. Rallye Monte Carlo med Peter Singers i højresædet. Snekaos på bjergvejene bevirkede imidlertid, at danskerne ikke nåede hjem over målstregen i Monaco.
I 1973 skiftede Preben Kristoffersen til træk på baghjulene samt definitivt til baneløb. Med Ford i Odder som primus motor klargøres en Ford Capri GT, hvilket grundlægger østjydens DM nr. 2 i 1974 â?? på jordbane.
Herefter følger mange Porsche-sæsoner på asfalt. Deltagelsen i den heftige Gruppe 5 resulterede i to danske mesterskaber, hvilket foregik i Porsche 911 Carrera RS (1976) samt en endnu hurtigere Porsche Carrera RSR (1977).
- Motorsport har naturligt været halvdelen af mit liv, konstaterer Preben K. - I 1978 satsede jeg derfor fuldtids som professionel på VM for GT og sportsvogne med tyskeren: Eberhard Sindel som andenkører. Dette foregik i en Porsche 934 Turbo med 500 HK under motorhjelmen.
VM-sæsonen startede fornemt med en klassesejr i premiereløbet på Silverstone, men raceren bliver senere totalskadet på Misano i Italien:
- Resten af 1978 og frem til 1980 kørte jeg i en fabriksbygget BMW 320i, som gav mig flere gode resultater rundt omkring i Europa. 1981 betød herefter skifte til et nyt bilmærke: Mazda, hvor jeg fik kontrakt med den danske importør. Indsatsen blev kronet med mit femte DM (1983).
Sidst i firserne trappede Preben Kristoffersen ned på løbsaktiviteterne. Østjyden kørte dog stadig væk baneløb i en Mazda 323GT. Samarbejdet med Mazda betyder desuden, at Preben Kristoffersen etablerer bilforretning og autoværksted i Odder med hovedvægt på det japanske bilmærke.
Op gennem halvfemserne kribler det stadig væk i fingrene omkring nye udfordringer. Med inspiration fra gamle rally-kammerater hjemkøbes en Austin Mini Cooper â?? højrestyret i rallytrim - fra England. I pålidelighedsrally har den faste co-driver gennem de sidste 10 år været: Knud Hedegaard fra Horsens.


- Hovedideen i arrangementerne er gennemkørsel af etaper med en fastlagt gennemsnitshastighed, supplerer Knud Hedegaard. - I etaperne kan der desuden være indlagt orienteringsopgaver for at hæve sværhedsgraden. I al beskedenhed har vi bidt os fast i den danske TOP TI. Som bonus-effekt har vi desuden 7 gange haft mulighed for at køre Int. Rallye Monte Carlo Historique. Her får vi lejlighed til at køre de berømte bjergprøver i de franske alper, hvor de kuperede og snoede veje ofte byder på snesmattet og isglat underlag.
Næsten motorsports-guldbrylluppet og fødselsdagen festligholdes med en reception lørdag d. 6. februar 2010 (12.00-1700) på domicilet: MAZDA på Rønhøjvej 18 i Odder. Mini Club Danmark hædrer samtidig æresmedlemmet ved at komme forbi på Vintertræf med flere håndfulde Miniâ??er.



Med venlig hilsen
Preben Kristoffersen,
MAZDA Odder, Rønhøjvej 18,
8300 Odder.
Tlf.: 40 18 84 33.








Preben Kristoffersen (t.h.) og Tage Hermansen stillede til start i Rally Monte-Carlebo 1967 med en Morris Cooper S.









Preben Kristoffersen og Knud Hedegaard har bl.a. deltaget i 7 udgaver af Int. Rallye Monte Carlo Historique med deres højrestyrede Austin Mini Cooper.








Preben Kristoffersen kørt på næsten alle de europæiske top-motorbaner. Her i Porsche Carrera RSR på den belgiske Formel 1-circuit: Zolder.








Preben Kristoffersen huserede i 1978-80 med den fabriksbyggede 320i.








Preben Kristoffersen har scoret mange sejre og laurbærkranse gennem 45 år med motorsport.








Motorsport på 4 hjul har været det halve liv for Preben K (t.v.) stærkt sekunderet af mekaniker Preben Krstoffersen (t.h.).







Preben Kristoffersen har altid siddet bag rattet i styrthjelm og kørerdragt, hvilket er foregået i både venstre- og højrestyrede racere.
PHP-Fusion | GNU Affero | Copyright © rxclub.dk 2007-2017.