Brugernavn: Kodeord:     

Mazda Rx Club Denmark

Sponsorer
Glas med brændt klublogo. Tåler opvaskemaskine. Enkelte modeller er udsolgt. Henvendelse til Kasseren


Denne reklameplads
kan blive din :-)

Kontakt kassereren
vedr. evt. sponsorat.

Nyheder
Der er ikke oprettet nyheder endnu
Medlemmer Online
Jørgen Bennike 4 dage
Jens Pedersen 1 uge
Kjeld Christensen 1 uge
Bjoern Bagge 2 uger
Allan Jakobsen 4 uger
Nick Flora 5 uger
Jeppe Marckmann 6 uger
Jeanette North...18 uger
Ole Nordholm19 uger
Soren Herlev S...20 uger
Medlemmers projekter
Næsten færdig
Næsten færdig
Omlakering af min 7'er. Opdateret.5-4-2010
Seneste Annoncer
Historien om Felix Wankel

Historien om Felix Wankel



Felix Wankel

Den 13. august 1902 blev Felix Heinrich Wankel (FW) født i den tyske by Lahr. Hans forældre var Rudolf Wankel (f. 1867) og Martha Gertrud Heidlauff (f. 1879). Som 12-årig mistede Felix Wankel i 1914 sin far, der som Premierløjtnant blev dræbt i Alsace under den første verdenskrig.

Felix Wankel blev student i 1921. Moderen, der var enke i efterkrigs-Tyskland, havde ikke råd til at betale for yderligere uddannelse til Felix Wankel, som i stedet for fik en lærerplads i Heidelberg hos en videnskabelig forlagsboghandler. I 1924 mistet han sit salgsjob p.g.a. den depression Tyskland befandt sig i. Samme år åbnede han sit eget værksted i Heidelberg. Her fik han ideen til en rotationsmotor, og i 1927 havde han tegnet en rotor til wankelmotoren (uden de bevægelige dele) som han søgte patent på. Han modtog sit første patent i 1929. Resten af motoren tegnede han på i yderligere 6 år inden han i 1933 søgte om patent på DKM motoren (DrehKolbenMaschine). Det fik han i 1936.

1920'ernes galoperende inflation ruinerede mange tyskere, og som så mange andre i den tyske middelklasse i den tid blev Felix Wankel tiltrukket af de politiske og økonomiske filosofier ved national socialisme. Som ung mand blev han medlem af Hitler Youth, hvor han mødte sin kone, Emmy Kirn. Senere blev han medlem af NSDAP, men meldte sig ud igen i 1932. Det førte til en konflikt med Nazisterne, da de året efter kom til magten i Tyskland. Felix Wankel blev arresteret og sat i fængsel i nogle måneder indtil en industri ingeniør greb ind og fik sat Felix Wankel fri.

I 1936 slog Felix Wankel sig ned i Lindau Bodensee området. I de følgende år lavet Felix Wankel for det meste ingeniørarbejde med smøring og tætning af roterende ventiler for Lilienthal, BMW, DVL, Junker og Daimler-Benz. Ind imellem fik han også tid til at udvikle flere prototyper af DKM motoren og nogle roterende pumper og kompressorer. Da den franske hær invaderede Tyskland i 1945 blev Felix Wankel's værksted ødelagt og han kom i fængsel indtil 1946.

I 1951 var han i stand til at genoptage forskningen, da han havde gjort NSU interesseret i udviklingen. Det førte til et samarbejde med Walter Froede, der var leder af motorcykel racing programmet, og som tog en beslutning om at benytte en KKM motor (KreisKolbenMaschine), der var designet til serieproduktion.

Den første fuldt funktionsdygtige wankelmotor kørte den 1. februar 1957 og var af DKM typen. Den havde 125 ccm og udviklet 29 HK ved 17.000 omdr./min. I maj kørte en prototype med 21 HK i 2 timer. Den første KKM motor kørte 7. juli 1958.

Mange mennesker havde på dette tidspunkt en ide om hvordan en wankelmotor skulle designes, men ingen andre havde arbejdet så målbevidst og hård på det som Felix Wankel. Sammen med NSU undersøgte de nøje alle teknisk aspekter ved: pakninger, tændrørsplacering, tændingstid, køling, smøring, forbrænding, materialer og fremstillingstolerance. Der hvor alle andre fejlede havde Felix Wankel og NSU succes ved at kombinerer fantasifulde opfindelser med videnskabelig ingeniørarbejde.

I 1957 havde Felix Wankel sammen med hans partner på det tidspunkt Ernst Hutzenlaub, nok forretningssans til, at oprette Wankel GmbH, der skulle håndtere hans patenter.

Ved en konference med tyske ingeniører på det Tyske Museum i MÃ?¼nchen præsenteret Felix Wankel i 1960 en 250 ccm KKM motor til et først skeptisk med senere entusiastisk publikum.

Fra 1965 til 1975 blev der fremstillet mere end 1 million wankelmotorer verden over af Toyo Kogyo (MAZDA), Fichtel & Sachs, Joh. Graupner, Outboard Marine, Suzuki og NSU. NSU selv havde fremstillet ca. 60.000 motorer til biler (NSU-Spider og RO-80), skibe og fly. Fichtel & Sachs havde fremstillet ca. 35.000 enheder til motorcykler (Hercules W-2000, KC-27, 294 ccm, 27 HK).

Frem til 1997 havde Mazda fremstillet mere end 2 millioner 2- og 3 rotors motorer. I 1991 vandt Mazda som den første og hidtil eneste japanske bilproducent det legendariske 24 timers løb på Le Mans, med en 4 kammeret wankelmotor. Mazda var også den første bilproducent i verden der gav en motorgaranti på 100.000 miles (160.000 km) med en 13 B motor i klar vished om motorkonstruktionens høje stabilitet.

I august 1971 blev Wankel GmbH solgt til Engelske LonRho for 100 millioner DM. Han startet et forskningsinstitut TES (Technische Entwicklungs Stelle) i Lindau/Bodensee i 1976 som en del af Franuenhoffer Institutet, men muliggjorde at købe det tilbage senere.

Mellem Lindau og Bregenz ligger der et TES, som har en udstilling om Wankel.

Felix Wankel blev tildelt en æres doktorgrad af MÃ?¼nchen Tekniske Universitet den 5. december 1969. Han modtog de forenede Tyske Ingeniørers Guldmedalje i 1969 og Tysklands højeste civile æres udnævnelse "Grand Federal Service" Kors i 1970. I 1971 i Philadelphia modtag han "Franklin" medalje, "Bavarian Service" medaljen i 1973, æresborger i hans fødeby Lahr i 1981 og en professor titel i 1987. Han nægtet at blive æresborger i Lindau da de afslog hans ansøgning om at bygge et bådehus med museum i byen. I stedet byggede han det på den Schweiziske side af Bodensee. Dels som et satellit forsknings institut (et sted at tænke), dels som en måde at opnå Schweizisk statsborgerskab, dels af skatte hensyn og dels for at være neutral i tilfælde af krig.

I 1986 solgte han sit Institut for 100 millioner DM til Daimler Benz. Han var stadig meget aktiv sent i sit liv. I 1987 søgte han endnu et patent som blev givet i januar 1989.

Dr. Wankel døde den 9. oktober 1988. I sit 86 år lange liv tog Felix Wankel aldrig et kørekort."

Træfkalender
Ma Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          

Husk:
22.10. trackdays på Sturup Raceway
Replikboks
Du skal være logget ind for at skrive en replik.

Jørgen Bennike
10-10-2017 08:57
Til alle fans af RX 7 --- min dejlige RX7 turbo II cabriolet 1989 - stort set som ny - tubsælges - kontakt mig gerne - 24663591 eller mail

Jørgen Bennike
10-10-2017 08:51
Tak Jens - herligt at jeg nu kan komme ind på vor side - vh Jørgen

Jens Pedersen
29-09-2017 16:59
Velkommen til Kjeld Christensen fra Bolderslev (Mazda Rx-7 1986), som nyt medlem af klubben tub

Jens Pedersen
01-08-2017 20:11
Kik i kalenderen her på siden. Der er lagt diverse events/ træf, ind med link til det enkelte event/ træf tub

Jens Pedersen
14-06-2017 18:19
Så blev Gavnø vel overstået. Super dejlig dag, som altid tub

PHP-Fusion | GNU Affero | Copyright © rxclub.dk 2007-2017.